Logo Image

schoolkeuze

27.08.2013

Hoe heb jij de schoolkeuze voor je kind gemaakt? Bewust of onbewust? Dicht bij huis of verder weg? Klassiek,’alternatief’, ‘bijzonder’ of thuisonderwijs? Alleen of samen met je kind?,…

Veel mensen die al een lezing of opleiding bij Mens Sana gevolgd hebben vinden het vreemd dat onze kinderen naar een gewone, klassieke school gaan. Omdat mijn visie op opvoeding en onderwijs op het eerste zicht niet echt compatibel is met het klassieke onderwijssysteem. Maar is het daarom zo dat dit onderwijs slecht is voor onze kinderen?

Er  spelen heel veel factoren spelen in de keuze van een school.  Zo wonen wij in een gemeente met een school dicht bij huis. Een school waar veel kinderen uit de buurt gaan, waar de kinderen te voet naartoe kunnen, … Factoren die niet onbelangrijk zijn en voor een groot stuk onbewust je keuze bepalen. We kunnen ons heel veel vragen stellen of we wel de juiste keuze maken voor ons kind.

Is het wel de beste school voor hem?  Een school kan een visie uitdragen, maar wordt ze ook wel geïmplementeerd? Mijn kind heeft bepaalde specifieke noden en gevoeligheden. Zullen ze hier wel voldoende rekening en aandacht aan kunnen geven? Wie zit bij wie in de klas?  Welke leerkracht? Welke vriendjes of kinderen waar ze het moeilijk mee hebben?   Zal mijn kind wel aarden? Is de school niet te groot? Krijgen ze niet teveel of te weinig huiswerk? Is het warme middagmaal gezond? Mogen ze voldoende spelen? ‘Dat ze de vijs er maar op zetten!’ of Zullen ze wel lief genoeg zijn? Is de school veilig genoeg? Is mijn kind wel klaar om op meerdaagse uitstap te gaan dit schooljaar?  Er zullen altijd factoren zijn waar we vragen bij hebben, niet akkoord mee zijn,  een andere visie over hebben.

Hoe ga je hier mee om? Mijn advies hierin is: kijk naar je kind! Maak geen problemen daar waar er (nog) geen zijn. Mijn kinderen zijn mijn graadmeter. Zolang ze tevreden, gezond en enthousiast in het leven  staan,

zolang ik de fonkel in hun ogen zie; is er voor mij geen probleem is en is het aan mij om er ook geen te maken.

 

Kinderen leren ook heel veel uit situaties op school waar ze het moeilijk mee hebben, een andere mening over hebben, zich niet gezien zien voelen,… Ze leren veel over zichzelf, over anderen, over het leven.

Vanuit een keuze om op een bepaalde school te lopen, kunnen we onze kinderen ook respectvol leren omgaan met nu en dan andere visies, leerkrachten die hen al eens niet liggen, regels om de regels die ze ‘belachelijk’ vinden. Het vraagt aanpassing, water bij de wijn, ‘door de regels heen zien’, goede bedoelingen achter bepaald gedrag zien, oordelen loslaten,…  En kinderen zijn hier wonderwel toe in staat!

Het vraagt ‘enkel’ dat we onze kinderen zo opvoeden dat ze krachtig in het leven staan, in contact staan met hun gevoel, hun zelfwaarde en zelfvertrouwen behouden en versterken.

Het vraagt van ons als ouder vertrouwen, angsten loslaten, oordelen loslaten en vooral verantwoordelijkheid nemen over welke boodschappen we onze kinderen geven.

Wees voorzichtig met etiketten  

Als je je kinderen voorhoudt dat bepaalde dingen goed zijn, zullen ze waarschijnlijk andere dingen slecht vinden.

Als je je kinderen voorhoudt dat bepaalde dingen mooi zijn, zullen ze waarschijnlijk andere dingen lelijk vinden.  

Als je moeilijke dingen ‘moeilijk’ noemt en gemakkelijke dingen ‘gemakkelijk’ zonder je voor het een af te schermen en het ander na te jagen, zullen je kinderen op zichzelf leren vertrouwen.

Als je resultaten ‘resultaten’ noemt zonder het een als succes en het ander als mislukking te bestempelen, zullen je kinderen leren niet bang te zijn.

Als je geboren worden ‘geboren worden’ noemt en doodgaan ‘doodgaan zonder het één  een zegen en het ander een kwaad te noemen, zullen je kinderen  zich op deze wereld voelen.  

Observeer vandaag eens hoe je kinderen voortdurend overal een etiket opplakken. ‘Dat is niet eerlijk.’ ‘Dit is stom.’ Corrigeer hen niet. Observeer slechts en vraag je af hoe ze eraan komen.

Breng hen vanaf vandaag iets anders bij.  

Uit Tao te King voor ouders

Ik wens jullie;  kinderen, ouders, leerkrachten, een ver-rijk-end schooljaar!

Barbele

Facebook Logo Logo Image

Bedenksels (2)

  • Birgit says:

    Mijn dochter heb ik door 2 dingen van school laten veranderen.
    1: de werking van de vroegere school, de sfeer onder de leerkrachten en directie en de manier van communicatie lagen mij niet
    2: mijn dochter huilde telkens als ze naar de opvang in ‘de grote school’ moest. Ze was totaal niet gelukkig en stelde zich vragen als: waarom leef ik eigenlijk nog?.
    Dat deed mij aan de alarmbel trekken en ik ging langs bij de school waar mijn dochter nu naar school gaat. Het verschil was enorm. De sfeer is er altijd positief, zowel onder leerkrachten, directie en ouders. De communicatie verloopt ook soms nogal stroef, maar ik heb wel het gevoel dat naar mij geluisterd wordt. Maar bovenal: mijn dochter is terug gelukkig. Ze heeft in haar klas veel vrienden en wil niet meer terug naar de andere school. Ik haf de directeur op het einde van het schooljaar dan ook een presentje met een kaartje: ‘dit was de beste keuze ooit!!!!’
    Wat wel leuk is, ze ziet nog veel haar vriendinnetjes van haar vroegere klas en heeft er ook nog een goede band mee.
    Hoe de werking van de school is, welke lessen, welk programma is voor mij niet zo belangrijk, als mijn kinderen maar gelukkig zijn, met de pretlichtjes in hun ogen zoals Barbele het zo mooi beschrijft.

  • Lees meer

    Lees meer

    14.04.2024

    Comfortabel oncomfortabel

    Lang geleden dat ik nog eens iets schreef. Ik mocht intussen prachtige routes mee-maken, ben ‘

    Lees meer

    Lees meer

    29.02.2024

    Tijd om het even te hebben over tijd?

    Heb je wat priori-tijd voor een stukje over tijd op deze 29ste februari? Een ‘extra-time’ da

    Lees meer

    Lees meer

    19.02.2024

    Pocast over spiritualiteit, new age en geloof

    Terug van een weekje bergen, zon en sneeuw. Het heeft mij en ons goed gedaan. Onderweg terug naa

    Lees meer

    Lees meer